حقیقت دین ابعاد چندگانه معنا
نویسندگان
چکیده
برای ما, اندیشمندان, تفکّر درباره معنای زندگی بر حَسَب نظریه های فلسفی یا دینی امری رایج و معمول است. البته من هم از همین نظریه ها شروع می کنم, اما به عنوان راهی به آن چه ممکن است جنبه های اسطوره ای, تجربی, اخلاقی, اجتماعی و مادیِ این مفهوم به حساب آید. واقعیت این است که درست همان طور که ادیان, و به طریق اولی, ایدئولوژی های تحقّق یافته, مانند انواع ملیّت گرایی ها, پیچیده و بغرنج اند, ویژگی های معنای زندگی نیز چنین است. نخست به نظر می رسد که مردم معمولاً با توجه به جایگاهشان در نظام اشیا به معنای زندگی می اندیشند; و این را می توان جهان شناسی آنان قلمداد کرد; مثلاً تصور آنان از جهان, دیدگاه آن ها درباره وجود خالقی که جهان را در سیطره دارد, حقیقت تاریخ, و جنبه های زندگی آدمی چیست؟ بیایید برای تأمّل در باب این موضوعات لختی درنگ کنیم. در خصوص آینده آدمی این پرسش مطرح است که آیا چیزی به نام نجات وجود دارد؟ اگر هست, نجات از چه؟ طبعاً مفهوم نجات چند معنایی است و به چیزی بسته است که می خواهید از آن رهایی یابید. رهایی از گناه, آن گونه که در مسیحیتِ کلاسیک است؟ رهایی از عِلَل روان شناختی رنج و اَلَم (یا ناخشنودی, دوکا (dukkha)), آن طور که در دین بودا آمده است؟ یا از این جهان ناپایدار, آن گونه که غالباً در آیین هندو مطرح است؟ مسلّماً همپوشی هایی میان ادیان وجود دارد, اما معانی نجات [به مقام و سیاق بستگی دارد] بافتاری است و به آیین ها و مسالکی بسته است که از طبیعتی فراگیر و گسترده برخوردارند. برخی از ادیان و مذاهب مانند اسلام, آیین سیک, دین یهود, مسیحیت و بعضی از فِرَق مهم آیین هندو متضمّن اتّکا به خدا هستند. آنان روایت های اساطیری گوناگونی درباره خدا دارند, اما همگی به قدرت خلاّق او معترفند و این به نوبه خود, به این معناست که وجود و ارزش های انسانی را ناشی از خدای خالق می دانند ـ و نه تنها ارزش های انسانی را که هم چنین قدرت حیوانات, ماهی ها, حشرات و ستارگان و خورشیدها و قمرها را. البته در باب اندازه جهان, (گاهی در زمان های مختلف) تصوّرات مختلفی پدید آمده است. در واقع, آگاهی ما از اندازه جهان تقریباً در پنجاه سال گذشته, یا از زمانی که هابل (hubble) برای اولین بار ثابت کرد که قرمزگرایی کهکشان ها به معنای فاصله گرفتن آن ها از یکدیگر است, به طرز شگفت آوری گسترش یافته است. خدایی که درمی یابیمش هیبت انگیز است و پرستش پاسخی مناسب به اوست. متقابلاً قداستی که اصالتاً فقط از آنِ اوست ممکن است به انسان عطا شود. به این امر, گاه فرایند لطف گفته می شود. از این رو, نخستین رأی نسبتاً ساده این است که معنای زندگی ریشه در پرستش یا تعبّد به خدایی دارد که نجات یا رهایی مان را از او می گیریم.
منابع مشابه
تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی
برخی نظریههای اخلاقی به ویژه نظریههایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه دادهاند به فاصلۀ عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زدهاند. اما به نظر میرسد ارائۀ هرگونه تبیین وجودشناسانۀ موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوشهای معناشناسانه دربارۀ خوبی و بدی امور به این نتیجه...
متن کاملتأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی
برخی نظریه های اخلاقی به ویژه نظریه هایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه داده اند به فاصلۀ عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زده اند. اما به نظر می رسد ارائۀ هرگونه تبیین وجودشناسانۀ موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوش های معناشناسانه دربارۀ خوبی و بدی امور به این نتیجه...
متن کاملابعاد مسئلة معنا از دیدگاه فلسفی
مسئلة معنا از مسائل غامض زبانشناسی و فلسفی است. در این نوشتار که سبک و سیاقی فلسفی دارد، سعی میشود تا به برخی از پیچیدگیهای مسئلة معنا اشاره شود. ابتدا با تأملاتی کلی دربارة معنا، سؤالاتی دربارة آن طرح میشود تا برخی از جنبههای عام این مسئله ـ و نه براساس موشکافیهای فلسفی ـ نمایان شود. در ادامه، با بیان این مطلب که فیلسوفان نیز از آغاز به مسئلة معنا توجه داشتهاند، از منظر فلسفة معاصر در ...
متن کاملروح معنا رهآوردِ بدیع قرآن؛ مؤثر در فهم گزارههای دین
توجه به زبان دین در فلسفه دین به دلیل چگونگی مسأله معنا درباره فهم گزارههای دینی و تحلیل اعتقادات مبتنی بر این گزارههاست. آنچه در این میان مهم است و در حل بسیاری از مسائل میتواند مورد بهره قرار گیرد، مسأله ارتباط میان لفظ و معنا، دلالت آنها و نیز معنای واژگانی است که در متون دینی به کار رفته است، به طوری که امروزه زبانشناسان معاصر در سمانتیک یا علم دلالت الفاظ، بحث مستقلی را برای واژگان اخت...
متن کاملحقیقت نهایی در دین هندو با تأکید بر دیدگاه شانکارا و رامانوجا
چکیده آیین هندو دین اکثر مردم هندوستان بوده، ولی دربارۀ ماهیت و پیدایش این دین و واژۀ هندو برای این آیین، میان مستشرقان و محققان هندی اختلاف نظر وجود دارد. دین هندو از منابعی چون اوپانیشادها برخوردار است که سرچشمۀ اصلی مکتبهای فلسفی و عرفانی هندی است. در اوپانیشادها نجات انسان از طریق معرفت است؛ معرفت به حقیقت نهایی که همان آتمان و برهمن هستند. آتمان و برهمن دو حقیقت جداگانهای نیستند، بلکه ح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۸، شماره شماره ۳۲-۳۱، صفحات ۱۷۸-۱۹۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023